Η δημιουργική αξιοποίηση του Αρνητικού Χώρου


Από τα πρώτα χρόνια της τυπογραφίας η ισορροπία μιας σελίδας εξαρτιόνταν από το ποσοστό του χώρου που καταλάμβανε το μαύρο κείμενο,  σε σχέση με το λευκό χαρτί γύρω του. Γενικότερα, ο τρόπος που λειτουργεί ο κενός χώρος στο κεντρικό θέμα αλλά και στο συνολικό αποτέλεσμα μιας δουλειάς, είναι ένα πρόβλημα που έχει απασχολήσει σχεδόν όλες τις μορφές τέχνης όπως τη φωτογραφία, τη γλυπτική, τη ζωγραφική, την εικονογράφηση και φυσικά την γραφιστική. Η ιστορία έχει δείξει ότι όσες προτάσεις παρουσιάστηκαν, προσπαθούσαν να «κατακτήσουν» τις ιδανικές αναλογίες που οριοθετούσαν τον χώρο αυτόν.

Tang Yau Hoong
Με τον όρο "Αρνητικός Χώρος" αναφερόμαστε σε μια τεχνική που εστιάζει στη χρήση των κενών τμημάτων γύρω από το κεντρικό θέμα. Η βασική ιδέα είναι ότι, ο αρνητικός ή «αχρησιμοποίητος» χώρος μπορεί, τελικά, να χρησιμοποιηθεί και να ενταχθεί αποδοτικά στο συνολικό έργο, ώστε να δημιουργηθεί ένα ελκυστικό και σημαντικό καλλιτεχνικό σχήμα. Με αυτήν την λογική, ένας δημιουργός μπορεί μέσα από το έργο του να οπτικοποιήσει δύο έννοιες που η μία να λειτουργεί ως συνέχεια της άλλης, ακόμα και αν σημειολογικά είναι μεταξύ τους αντίθετες. Σε κάθε περίπτωση η πρώτη έννοια είναι το βασικό θέμα της εικόνας, ενώ η άλλη εξελίσσεται στον αρνητικό χώρο με τέτοιο τρόπο ώστε να συνυπάρχουν αρμονικά, εξυπηρετώντας μια βασική σχεδιαστική ιδέα.


Avinoam Noma Bar

Η δημιουργική χρήση του αρνητικού χώρου είναι ένα επίτευγμα για ένα καλλιτέχνη. Αυτό αποτελεί κίνητρο για κάποιους εικονογράφους, γραφίστες κ.ο.κ. να υιοθετήσουν αυτή την τεχνική και να δημιουργήσουν έξυπνες και πρωτότυπες σχεδιαστικές προτάσεις. Δύο τέτοιες περιπτώσεις είναι ο Tang Yau Hoong ένας γραφίστας από τη Μαλαισία και ο Avinoam Noma Bar ένας εικονογράφος από το Ισραήλ. Και οι δυο χρησιμοποιούν κυρίως την τεχνική του αρνητικού χώρου στα έργα τους, τα οποία χαρακτηρίζονται από μια σουρεαλιστική διάθεση και μια δυναμική μινιμαλιστική σχεδίαση. Μέσα από έντονα πλακάτα χρώματα και λιτές φόρμες το κεντρικό θέμα αναπτύσσεται από τον πυρήνα του έργου μέχρι και το διαθέσιμο αρνητικό χώρο. Έτσι, διατηρώντας ο κάθε ένας το προσωπικό του στιλ, καταφέρνουν να επικοινωνήσουν άμεσα το βασικό μήνυμα, προκαλώντας την περιέργεια και το ενδιαφέρον του κοινού, αφού πολλές φορές το συνολικό αποτέλεσμα αγγίζει τα όρια της οφθαλμαπάτης.



Tang Yau Hoong

Avinoam Noma Bar
Σχετικά άρθρα

Σχόλια